Aparaty stałe

PORADY ⋅ APARATY STAŁE ⋅ Zalecenia po założeniu aparatu stałego

- Z uwagi na ból zębów podczas gryzienia przez czas około 7 dni po założeniu aparatu, wskazana jest miękka dieta (jogurty, musy, przeciery, zupy, mielone kotlety, pierogi itp.) oraz w razie konieczności tabletka przeciwbólowa (np. APAP, Panadol) pół godziny przed posiłkiem.

- Otarcia na błonie śluzowej w miejscach kontaktu z elementami aparatu należy zabezpieczać poprzez oklejanie woskiem ochronnym zamków i zakończeń drutu (fragment wosku uplastyczniać poprzez uciskanie w palcach w ciepłej wodzie).

- Przez cały okres leczenia należy unikać w diecie twardych i kleistych pokarmów (lizaki, landrynki, tik-taki, dropsy, orzechy, ciągutki, krówki, irysy itp.), a duże i twarde owoce i warzywa kroić lub ucierać, ewentualnie piec czy gotować (np. jabłka, brzoskwinie, gruszki, marchew, kalarepa).

- Należy bardzo starannie dbać o higienę jamy ustnej ponieważ zalegające wokół zamków złogi nieczyszczonej płytki bakteryjnej zwiększają ryzyko wystąpienia próchnicy. Tylko właściwe utrzymanie higieny jamy ustnej, regularne wizyty kontrolne i dyscyplina osobista, pozwolą na ograniczenie ryzyka próchnicy zębów.

Należy stosować specjalistyczne szczoteczki do zębów: podstawowa szczoteczka do stosowania po każdym posiłku i dwie szczoteczki uzupełniające (jednopęczkowa - kątówka oraz międzyzębowa) do stosowania co najmniej dwa razy dziennie tj. rano i wieczorem, ułatwiające oczyszczanie trudno dostępnej powierzchni zęba wokół zamka ortodontycznego. Ponadto zalecane są specjalistyczne pasty do zębów zawierające czynniki ułatwiające odklejanie się płytki bakteryjnej, chroniące błonę śluzową przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz zabezpieczające dziąsła przed stanami zapalnymi, a także płyny do płukania jamy ustnej (2 rodzaje płynów: do stosowania przed szczotkowaniem, który ułatwia odklejenie się płytki bakteryjnej i po szczotkowaniu, który modyfikuje elektrostatycznie powierzchnię szkliwa, zapobiegając ponownemu, szybkiemu agregowaniu złogów płytki bakteryjnej) oraz specjalne nici dentystyczne. Wskazane jest posiadanie irygatora wodnego, który ułatwia zarówno oczyszczanie zębów, jak i kieszonek dziąsłowych.

- Należy poddawać się kontroli higieny na każdej wizycie u lekarza ortodonty oraz w domu przy najmniej raz w tygodniu stosując indykatory płytki bakteryjnej (np. tabletki z erytrozyną).

- Należy zgłaszać się do lekarza stomatologa w celu kontroli próchnicy co 3 do 6 miesięcy.